Ral·lis

Neuville hi posa marxa

El belga de Hyundai se situa líder i obliga Tänak a remuntar fins al tercer lloc per poder ser campió avui

El títol es podria decidir en l’últim tram

Tot fa pensar que els 20,72 km del darrer tram del ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada decidiran si Ott Tänak (Toyota) celebra el títol mundial 2019 al costat del Mediterrani o s’ha d’esperar a Austràlia. La Mussara és el power stage del ral·li, que atorga 5, 4, 3, 2 i 1 punts addicionals als que els pilots obtenen per la posició final. I el títol ve d’això, perquè amb Thierry Neuville (Hyundai) líder i Ott Tänak (Toyota) en un lloc de podi, la darrera especial podria tenir l’última paraula.

L’estonià ja és tercer perquè ahir va posar-se les piles. Primer el va ajudar la pífia del seu company Kris Meeke, un pilot de blancs o negres, que va sortir de l’asfalt en el segon tram. L’altre aspirant al títol, Sébastien Ogier, sabia que el seu sostre real era el novè lloc... sense ajudes com la de Meeke. Per si de cas, el seu ritme a l’asfalt va ser superior al de la terra, però si avui no falla ningú més, acabarà vuitè.

Neuville es regula

Neuville va desbancar Loeb del lideratge en el primer tram (Savallà, 14,1 km) i es va presentar a l’assistència havent guanyat també el segon (Querol, 21,2 km) i amb 11.4 d’avantatge respecte a Loeb i 16.8 amb Sordo, que en els dos primers trams no va destacar. En canvi, Tänak es va destapar guanyant el tercer, el Montmell (24,4 km), el seu primer escratx, a davant d’Ogier i Sordo.

En la repeticio de la tarda Tänak va continuar empenyent –tres nous millors temps seguits– i va forçar Sordo i Loeb a defensar-se. Ho va aconseguir més el cantàbric que l’alsacià, a qui en asfalt li falten les últimes dècimes que només s’obtenen pilotant sovint. I Loeb no competia en asfalt en el mundial des de l’abril.

En el penúltim tram Sordo va superar Loeb i es va situar segon, amb Tänak, encara quart, a 2.9 del pilot espanyol. Va ser en el peculiar, lent i estret tram del passeig de Salou quan Loeb va sortir de les posicions de podi que havia ocupat des del penúltim tram de divendres.

El millor Nil Solans

La categoria RC2 va oferir espectacle del bo amb no menys de quatre pilots retallant distàncies desesperadament respecte al líder, Mads Ostberg (Citroën). L’asfalt no és l’hàbitat preferit pel noruec i Kalle Rovanperä, Jan Kopecky (tots dos amb Skoda), Eric Camili (Citroën) i Nil Solans (VW) el van superar tram rere tram. Això sí, Rovanperä va cometre un error greu i absurd en l’últim, on va arrencar una roda del darrere.

En el cas de Solans, l’únic objectiu és posar en valor la seva velocitat. Objectiu assolit, i no pas pel sensacional però poc significatiu segon lloc absolut en el tram de Salou, sinó per tractar de tu a tu els pilots del mundial amb un cotxe llogat. El seu germà Jan, que divendres descobria el Ford Fiesta R5 a la terra, ahir ho va fer al’asfalt (no havia fet cap test) i serà avui quan el podrà esprémer amb una mica de confiança.

Entre els R2, amb Pep Bassas retirat després d’assolir la Beca R2 divendres, Sergi Francolí (Peugeot 208 R2) va ser el més ràpid del dia però els quatre minuts llargs cedits al suec Pontus Lönnstrom (Ford Fiesta R2) fan que el seu sostre sigui el segon lloc que ocupa.

He atacat molt i en general he perdut temps. He tingut la sensació d’haver estat més ràpid. No ho puc fer millor
Sébastien Loeb
HYUNDAI
General (2a etapa)
1r Neuville-Gilsoul (Hyundai i20 WRC) 2h25:15.8
2n Sordo-Del Barrio (Hyundai i20 WRC) a 21.5
3r Tänak-Järveoja (Toyota Yaris WRC) a 24.6
4t Loeb-Elena (Hyundai i20 WRC) a 25.2
5è Latvala-Anttila (Toyota Yaris WRC) a 46.8
6è Evans-Martin (Ford Fiesta WRC) a 1:09.2
7è Suninen-Lehtinen (Ford Fiesta WRC) a 1:24.5
8è Ogier-Ingrassia (Citroën WRC) a 4:09.9
9è Ostberg-Erikssen (Citroën C3 R5) a 6:35.2
10è Camilli-Veillas (Citroën C3 R5) a 6:38.2
11è Kopecky-Hlousek (Skoda Fabia R5) a 7:17.3
12è Rovanperä-Halttunen (Skoda Fabia R5) a 7:26.7
13è Loubet-Landais (Skoda Fabia R5) a 7:38.9
14è Kajetanowicz-Kajetanowicz (VW Polo R5) a 7:56.9
15è Lindholm-Korhonen (VW Polo R5) a 8:07.4
16è Greensmith-Edmondson (Ford Fiesta R5) a 9:26.9
17è Veiby-Andersson (VW Polo R5) a 9:44.9
18è Suárez-Iglesias (Skoda Fabia R5) a 9:53.1
19è Andolfi-Inglesi (Skoda Fabia R5) a 9:59.6
20è J. Solans-Barreiro (Ford Fiesta R5) a 10:09.5
23è N. Solans-Martí (VW Polo R5) a 11:21.9
28è Francolí-Salvo (Peugeot 208 R2) a 28:29.7
35è Labarias-Sánchez (Peugeot 208 R2) a 40:39.0
M’és impossible ser més ràpid. Necessito mantenir el segon lloc i és difícil perquè Tänak pressiona molt
Dani Sordo
HYUNDAI
Estic content de ser líder. Fins ara he fet la meva feina i els meus companys estan resistint. Hem de rematar-ho demà
Thierry Neuville
HYUNDAI
Al matí no em sentia bé però al final he trobat el ritme que necessitava per apropar-me als Hyundai, que no és gens fàcil
Ött Tänak
TOYOTA

Les claus del desenllaç

Els comptes pel títol s’han aclarit. Per ser campió Tänak (240 punts) ha d’acabar el ral·li amb 30 punts més que Ogier (212) i Neuville (199). Començant per Ogier, si ningú més es retira i acaba vuitè guanyant l’últim tram, afegiria 9 punts (4+5) als que té ara i, amb 221, obligaria Tänak a sumar-ne 11 més... i el quart del ral·li ja n’obté 12. És a dir, Ogier és un rival virtualment fora de joc. Pel que fa a Neuville, si és capaç de guanyar el ral·li i el power stage (i n’és) afegirà 30 punts als seus 199 i, amb 229, obligaria Tänak a sumar-ne 19. Això exigeix pujar al podi. 19 punts són els que s’obtenen amb el segon lloc i la cinquena posició en el power stage (18+1) o bé amb el tercer lloc combinat amb una segona posició en l’última especial (15+4). Tots dos són objectius clarament a l’abast del pilot estonià.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.